ماجرای ولادت امام عصر (عج) معجزه الهی بود / امام عسکری (ع) چگونه شیعه را مهیای عصر غیبت کرد؟
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۶۱۷۰۱
امام حسن عسکری علیهالسلام باید جامعه را طوری مدیریت کنند که از یک سو ولادت امام عصر عجل الله تعالی فرجه مخفی بماند و از دیگر سو شیعه را آماده ورود به عصر غیبت کنند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دوران امامت امام حسن عسکری علیهالسلام یکی از حساسترین مقاطع تاریخ زندگانی اهل بیت علیهم السلام شناخته میشود؛ چرا که از یک سو شیعیان منتظر تحقق وعدههای پیامبر و ائمه معصومین علیهم السلام درباره ولادت امام عصر عجل الله تعالی فرجه به عنوان آخرین وصیّ و منجی عالم بودند و از دیگر سو بنیالعباس به عنوان داعیان دروغین مهدویت و دشمنان اصلی خاندان عترت، به دنبال ترور و قتل آن امام بزرگوار در همان آغاز ولادت بودند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما پیشینه این ماجرا به سالهای پایانی حکومت بنیامیه بازمیگردد. این دوران به قدری ملتهب و مناسب قیام بود که افراد مختلف به امید رهایی از حکومت ظالمانه و غاصبانه بنیامیه، دست به قیامهای متعددی زدند؛ در این بین موضوع جانشینیِ یکی از خاندان رسول خدا صلی الله علیه و آله به عنوان مهدی موعود از مهمترین دستاویزها و ابزارهای قیامها محسوب میشد؛ از مهمترین این قیامها میتوان به قیام معاویه طالبی، قیام خراسانیان، قیام نفس زکیه و روی کار آمدن عباسیان اشاره کرد که در این بین، عباسیان اقدامات وسیعی در نسبت دادن جریان منجی به خاندان خود به خرج دادند. آنها برای مشروعیتبخشی به خلافت خود و جلب رأی عموم مردم مسلمان، دست به جعل و تحریف روایات مهدوی زدند و بر خلاف روایات صحیحی که نسل مهدی عجلالله تعالی فرجه را به پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین میرسانند، دست به جعل روایاتی زدند که امام عصر را از نسل عباس، عموی پیامبر معرفی میکرد، از جمله این روایات، حدیث خزاعی است که گفت: المَهدیُّ مِن وُلدِ العَباس. مهدی از فرزند عباس است.
در چنین شرایطی امام حسن عسکری علیهالسلام باید جامعه را طوری مدیریت کنند که هم ولادت امام عصر عجل الله تعالی فرجه مخفی بماند و هم شیعه را آماده ورود به عصر غیبت کنند؛ بنابراین یکی از دلایلی که اوضاع عصر امام یازدهم را دشوار میکرد، شهرت ماجرای امام عصر عجل الله تعالی فرجه بود، همچنان که در جامعه آن دوران، ظهور امام موعود مشهور بود و عباسیان نیز با آگاهی از این امر، مترصد ولادت ایشان بودند و در این راستا تلاش بسیاری برای اطلاع یافتن از محل ولادت امام صرف کردند. از این جهت امام حسن عسکری ولادت فرزند بزرگوارشان را مخفی کردند. شیخ طوسی بر این باور است که امام عسکری (ع) با توجه به این شرایط دشوار بود که در وصیت خود موقوفات و صدقاتش را به مادرش حُدیث احاله داد.
حجتالاسلام امیرمحسن عرفان، کارشناس تاریخ و تمدن اسلامی در گفتوگو با تسنیم درباره حساسیت این دوران گفت: مقطع امامت امام حسن عسکری علیهالسلام از حساسیت خاصی برخوردار بود. عباسیان با آگاهی از این امر که جامعه اسلامی در انتظار شخصی است که از او به عنوان مهدی و قائم یاد میشود، با جعل روایاتی، خود را به دروغ داعیهداران منجی معرفی کردند تا به این ترتیب قدرت را در خاندان خود حفظ کند. آنها در طول مدت زمامداریشان، دست به ترور ائمه زدند و در صدد بودند آخرین وصیّ پیامبر را هم به قتل برسانند، اما موفق نشدند. از این جهت است که ائمه علیهم السلام ماجرای جستجوی امام عصر توسط حکام عباسی را به ماجرای تلاش فرعونیان در یافتن و قتل موسی علیهالسلام تشبیه کردهاند. امام صادق علیهالسلام خطاب به گروهی که خدمت ایشان رفته بودند، چنین فرموده بود که بنیامیه و بنی عباس وقتی فهمیدند زوال قدرتشان به دست قائم آل محمد است، شمشیرشان را برای کشتن او به کار بستند.
وی درباره یکی از اقدامات امام حسن عسکری (ع) درباره آمادهسازی شیعیان برای عصر غیبت گفت: امام عسکری در چنین شرایطی گفتمان عصر غیبت و ویژگیهای شیعیان در این دوران را رایج کردند. ایشان ضمن سازماندهی شبکه وکالت، در تلاشاند به جامعه القاء کنند نیازهای علمی و فقهی خود را از طریق علما و فقها برطرف کنند. جالب است که گاهی امام پاسخ به سؤالات فقهی را به صورت کامل بیان نمیکرد و گاه به بیان قاعدهای کلی اکتفا میکرد تا فقها بتوانند با کمک این قواعد به پاسخ برسند. این کار سبب تقویت شبکه وکالت شد. برنامه امام به این صورت بود که به شیعیان تعلیم دهند چگونه در عصر غیبت بدون حضور امام، مسائل شرعی خود را استنباط کنند. ایشان فرهنگ رجوع مردم به فقها را بسترسازی کردند.
حجتالاسلام محمد صادق کفیل درباره شرایط التهاب عصر امام حسن عسکری (ع) گفت: عجیب اینجاست که امام از یک سو باید فرزندش امام عصر را از دید دشمن مخفی نگه دارند و از دیگر سو شخصیت امام عصر (عج) را به اطرافیان معرفی کند تا پس از شهادتشان، شیعه با انحراف مواجه نشود. امام به قدری در این باره دقت به خرج دادند که وقتی امام عصر (عج) جعفر کذاب را از نماز بر پیکر مطهر پدر بزرگوارشان کنار زد و خود به نماز ایستاد، همگان با چهره ایشان آشنا بودند. به طور حتم این مورد هم از معجزات الهی بود و با اسباب ظاهری نمیشد فضا را اینگونه مدیریت کرد. نشان به اینکه شدت اختناق به حدی بود که امام با ایما و اشاره با شیعیان خویش سلام میکرد. لذا ارتباط شیعه با امام بسیار سخت بود و به سختی میتوانست با امام ارتباط بگیرد. بنابراین عصر امامت امام حسن عسکری(ع) دورهای امنیتی بود تا آنجا که ایشان هفتهای دو بار به دربار احضار میشد.
وی یکی از فعالیتهای اصلاحگرانه امام حسن عسکری(ع) را راهاندازی سازمان وکالت در سرزمینهای اسلامی معرفی کرد و گفت: البته پیشینه این ماجرا به دوران سایر ائمه بازمیگردد؛ مثلاً در زمان امام جواد (ع) کارگزاران ایشان در مناطق سیستان، بست، ری، کوفه و قم فعالیت داشتند. همچنین وکلای امام هادی علیهالسلام در مناطق مختلف اسلامی حضور داشتند که علی بن مهزیار از سرشناسترین آنها بود. برخی از وکلای امام در بغداد، مدائن، کوفه و... زیر شکنجه به شهادت رسیدند و عدهای دیگر زندانی شدند.
آیات المهدی (عج) | دو علت دشمنی بنیامیه و بنیعباس با ائمه در بیان امام عسکریانتهایپیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: امام زمان عج امام حسن عسکری ع امام زمان عج امام حسن عسکری ع امام عصر عجل الله تعالی فرجه امام حسن عسکری علیه السلام امام حسن عسکری ع ولادت امام عصر امام عصر عج امام عسکری عصر غیبت بنی امیه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۶۱۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سیره و روش امام صادق(ع) تعامل با اهل سنت بود
حجت الاسلام و المسلمین لطف الله اشراقی استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب ارتباط مسالمت آمیز حضرت صادق(ع) با اهل سنت را از سیره ایشان دانست و اظهار داشت: امام صادق علیه السلام دستوراتی به رهبران مذاهب اسلامی داشتند، از جمله این دستورات به احترام متقابل به یکدیگر ، شرکت در تشییع جنازه یکدیگر و عیادت مرضای همدیگر بروید و تقابل نداشته باشید، ایشان به عنوان منادی وحدت مذاهب اسلامی مطرح هستند و در آن برهه زمان در بین حکومت بنی امیه و بنی عباس ، علوم فقه ،تاریخ و علوم اسلامی در رشته های متفاوت بیان نمودند و باعث شد مسلمانان مرکزیتی برای وحدت داشته باشند و امام صادق علیه السلام را به عنوان یک شخصیت علمی و با تقوا و فرزند پیامبر اسلام صلوات الله علیه قبول داشته باشند و منشاء وحدت و تقریب لحاظ کنند.
وی افزود: امام صادق علیه اسلام می فرمایند: " لولانا ما عرف الله"اگر ما اهل بیت نبودیم ، خداوند شناخته نمی شد، "لولانا ما عبد الله" اگر ما نبودیم ، عبادت خداوند انجام نمی گرفت و این ویژگی در مقام اهل بیت و به خصوص امام صادق علیه السلام وجود داشت که مذهب جعفری و حقائق علوم آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین را رواج داند.
حجت الاسلام اشراقی بیان کرد: سیره ایشان در ارتباط با تعامل با اهل سنت ، ایجاد ارتباط مسالمت آمیز به عنوان برادران دینی بوده است و از صفات بارز امام صادق علیه السلام بصیرت شناسی و جبهه شناسی با نگاه فراجناحی بوده است.
وی ادامه داد: امام صادق علیه السلام در مدینه منوره 4هزار شاگرد در حوزه علمیه خود داشتند که از بین این 4هزار نفر ، 17 نفر با بصیرت و ولایت مدار وجود نداشت، شخصی نزد امام آمد و عرض کرد ، شما با این تعداد شاگرد چرا قیام نمی کنید ، امام فرمود: اگر به تعداد انگشتانم یار داشتم ، قیام می کردم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: عبدالله بن ابی یعفور یکی از محدثین و راویان می باشند که بدلیل مریضی مبتلا به شرب خمر بوده است، نزد امام آمد و عرض کرد من مریض هستم و اجازه بفرمائید من شروع کنم به استفاده از مشروب که ایشان فرمودند: خیر ، این شیطانی است که موکل تو شده است و اگر تو اراده کنی او مایوس می شود، او قسم خورد وگفت: "والله لا اشرب من..." و به امام عرضه داشت اگر شما اناری را به نیم کنید و نیمی را حرام و نیمی را حلال بگویید من نیز به همان عمل می کنم زیرا فرمایشات شما از روی هوای نفس نیست و بر مبنای دستورات الهی است؛ ما حوزویان باید با پیروی از امام صادق علیه اسلام ولایت مدار بوده و با نصرت از اهل بیت علیهم السلام در راستای اسلام گام موثر برداریم.
انتهای پیام/